REC1915252 |
I abans de llegir i escriure què? |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil |
|
|
|
1/7/2024 - 21/7/2024 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Associació Desig d'Aprendre
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
16DA I abans de llegir i escriure què?
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/07/2024 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
40
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Voleu descobrir quin és el procés que els infants han de seguir per estar preparats per fer el pas cap a la lectoescriptura tenint en compte els diferents ritmes maduratius? Aprendrem què cal treballar abans de llegir i escriure com poden ser els processos cognitius bàsics, les habilitats comunicatives, la coordinació oculomotriu, el traç, el gest gràfic i la consciència fonològica.
A través del treball manipulatiu i vivencial que tot infant ha de fer abans de llegir i escriure per dur a terme tant a les aules d'educació infantil (0-6) i cicle inicial, com a casa.
Creareu propostes manipulatives prèvies a la lectoescriptura per a partir de les funcions bàsiques: la memòria, la percepció i l'atenció, la motricitat fina, el traç, la consciència fonològica, així com el nom propi.
A més en els últims mòduls es dissenyaran propostes manipulatives prèvies a la lectoescriptura. Al llarg del curs es duen a terme tasques sobre els continguts donats i també fòrums de debat i reflexió. Tindreu a l'abast vídeos i lectures interessants per poder ampliar la visió i els coneixements.
La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a través de la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola. I sempre amb l'acompanyament de la formadora.
-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.
-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
|
| |
Objectius |
- Donar valor a tot el treball manipulatiu i vivencial que tot infant ha de fer abans de llegir i escriure.
- Especificar el procés que els infants han de seguir per estar preparats per fer el pas cap a la lectoescriptura tenint en compte els diferents ritmes maduratius.
- Aprendre a crear propostes manipulatives prèvies a la lectoescriptura.
- Crear un recull de propostes per dur a terme a l'aula en base als continguts del curs.
|
| |
Continguts |
Mòdul 1: El camí cap a la lectoescriptura.
-Procés que els infants han de seguir per estar preparats per fer el pas cap a la lectoescriptura.
-Les habilitats comunicatives: l’expressió i la comprensió oral.
-Desenvolupament de la coordinació ull mà.
Mòdul 2: I abans de començar el camí?
-Les funcions bàsiques de l’aprenentatge: la memòria, la percepció i l’atenció.
-Propostes manipulatives prèvies a la lectoescriptura per a treballar les funcions bàsiques de l’aprenentatge.
-Evolució de la motricitat fina en els infants.
-Propostes de jocs per millorar la motricitat fina.
-Pràctiques:
Creació per part de l’alumnat d’una proposta per a treballar les funcions bàsiques de l’aprenentatge.
Creació per part de l’alumnat d’una proposta de joc per millorar la motricitat fina.
Mòdul 3: Caminant cap a la lectoescriptura.
-Treball del traç i domini del gest gràfic.
-Propostes manipulatives per a treballar el traç.
-Què és la consciència fonològica?
-Propostes manipulatives per a estimular la consciència fonològica.
-Comencem a treballar la lectoescriptura a partir del nom propi.
|
| |
Formador/a |
Montse Pastra Trulls i Elena Casadevall Pallarès
|
| |
Avaluació |
Pla d'avaluació de l'activitat:
●Participació en fòrums i tasques a tots els mòduls sobre els continguts del curs. Un projecte final sobre la temàtica del curs per a dur a terme a la pràctica, qüestionari dels continguts del curs i formulari de satisfacció.
Tasques d'aprofitament que haurà de fer l'alumnat:
-Fòrum: presentació de l’alumnat.
Mòdul 1: El camí cap a la lectoescriptura.
-Tasca: lectura de documents en PDF.
-Tasca: lectura d’articles.
-Fòrum: visionat d’un vídeo i debat entre els participants del curs..
Mòdul 2: I abans de començar el camí?
-Tasca: lectura de documents en PDF.
-Tasca: creació per part de l’alumnat d’una proposta per a treballar les funcions bàsiques de l’aprenentatge.
-Tasca: creació per part de l’alumnat d’una proposta de joc per millorar la motricitat fina.
Mòdul 3: Caminant cap a la lectoescriptura.
-Tasca: lectura de documents en PDF.
-Tasca: creació per part de l’alumnat d’una proposta manipulativa per a treballar el traç.
-Tasca: creació per part de l’alumnat d’una proposta manipulativa per a estimular la consciència fonològica.
●En finalitzar la formació s'haurà de fer un formulari d'autoavaluació i satisfacció per valorar el desenvolupament del curs i contemplar suggerències.
|
| |
Requisits de certificació |
Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
|
| |
Persones destinatàries |
Llar d'infants i Infantil.
|
| |
E-mail |
desigdaprendre@gmail.com
|
| |
|
|